Kreta, 1950: liefde tussen Tasoula en Kostas, die op een schaking uitloopt. Of is het andersom: “schaking” van Kostas door Tasoula die hem heeft betoverd?
Hoe dan ook, de schaking loopt uit op een strijd tussen ‘schaker’ Kostas en de vader van het meisje, die zijn dochter terug wil. Een strijd op leven en dood tussen twee knappe, sterke mannen, waar heel Griekenland bij betrokken raakt – krijgswet, staat van beleg, bijna een nieuwe burgeroorlog, zelfs de premier en de aartsbisschop moeten zich ermee bemoeien.
Een strijd tussen liefde en macht, maar ook tussen twee leefwijzen: van het traditionele platteland, met zijn erecodes en ongeschreven wetten, tegenover de moderne samenleving met haar wetboeken en rechtbanken. Wel gaat die strijd bijna óver het hoofd van het meisje heen: de jonge Tasoula wordt heen en weer geslingerd tussen haar familie en haar liefde Kostas en maakt uiteindelijk een dramatische keuze – haar eigen keuze?
En dan is er de strijd tussen wat er zich in werkelijkheid heeft afgespeeld is tegenover hoe men de gebeurtenissen heeft waargenomen of zich herinnert. En uiteindelijk zelfs hoe men zich het gebeurde wil herinneren, want Stille, diepe wateren is ook een studie van het geheugen, van verdringing.
Een kroniek-roman heet dit boek: kroniek van de schaking als waar gebeurd verhaal en roman van een liefde die geen kans krijgt. Roman over pure hartstocht, van een strijd tussen twee mannen, twee mentaliteiten, twee lezingen, over liefde en macht en spreken en zwijgen.
Na de verschijning, in 2006,Stille,diepe wateren stond maandenlang in de Griekse top-10 en kreeg het de lezersprijs van televisiezender Sky en het Grieks Centrum voor het Boek.
Rea Galanaki (1947, Kreta) debuteerde in ’75 met een gedichtenbundel en heeft sindsdien 17 boeken gepubliceerd. Zij is veelvuldig bekroond en haar boeken zijn in diverse talen vertaald. Haar historische romanHet leven van Ismaïl Ferik Pasja is eerder in het Nederlands verschenen.